18-daagse studiereis naar de Parel en Yangtze Rivier Delta’s en het Zuid-Chinese Platteland
Het kloppend hart van Modern China
In 2025 wordt de HOVO China studiereis weer hervat. In deze reis keren we terug naar de delta’s van de Parel en Yangtze rivier en doen we het tussenliggende (plattelands)gebied aan. Het reisprogramma besteedt onder meer aandacht aan de geschiedenis, de veelzijdige cultuur en de gevarieerde natuur/landschap. Ook komt de actuele ontwikkeling(sproblematiek) van dit deel van China, zowel stad als platteland, en wat dit betekent voor de hier woonachtige bevolking aan bod.
In de delta’s begon de economische herrijzenis van China vanaf de jaren ’80 van de vorige eeuw. Het bracht een onstuimige stedelijke groei met zich mee, gevoed door omvangrijke binnenlandse migratie. Erfenissen van een lange geschiedenis, waaronder westerse aanwezigheid, zijn nog steeds te zien in de steden van de delta’s (Hong Kong, Guangzhou, Shenzhen, Shanghai en Hangzhou). Maar modernisering is het stadsbeeld steeds meer gaan beheersen. Daarbij bleef het platteland in de kustprovincies behoorlijk achter, mede door uitmigratie.
Er is recentelijk veel veranderd in dit deel van de Volksrepubliek. De politieke gelijkschakeling met het vasteland wordt gevoeld in Hong Kong. Xi Jinping ontwikkelde het idee van een ‘New Era’, vernieuwing gestoeld op globalisering, technologie en innovatie, met behoud van de eigen culturele waarden. Dit zou in eerste instantie gestalte moeten krijgen in de delta’s. In Xi’s eerste ambtsperiode begon een innovatief China te verrijzen, ook tot uiting komend in de samenleving, stedenbouw en architectuur. Maar daarna is de klad gekomen in dit ambitieuze project. Economisch stagnatie, demografische krimp, volksprotesten, frustratie van technologische vooruitgang door interventies van het Westen, een tanend volksvertrouwen in Xi en de CCP en groeiende repressie beheersten de afgelopen jaren mediaberichtgeving over het land.
Opvallend is dat het platteland en de plattelanders juist een tegenovergestelde ontwikkeling doormaakt. Door gericht overheidsbeleid en lokale initiatieven van groepen migranten en nieuwe bewoners die de grote stad hebben verlaten, worden oude en eerder leeggelopen plattelandsgemeenschappen weer vitaler. Het platteland in de kustgebieden loopt hierin voorop. Tijdens de reis worden meerdere plaatsen in een bekoorlijke landschappelijke setting bekeken. Verplaatst het kloppend hart van China zich van de stad naar het platteland? Of loopt het zo’n vaart nog niet?
In een tijdsbestek van ruim twee weken maken we kennis met historische erfenissen, culturele eigenheden, de eerdere en nieuwste ontwikkelingen van Zuid-China. We bezoeken de grote steden, maar ook het platteland.
- De reis begint met een verblijf van drie dagen in Hong Kong. We verkennen of de stad al of niet haar bruisende karakter heeft behouden. We maken een tocht rond Hong Kong Island, gevolgd door een dagtocht door het noordelijke deel van Hong Kong waar de meeste Hong Kong bezoekers niet komen. Het is een gebied met restanten van oude Hakka dorpen maar ook moderne ontwikkelingen. We varen naar Lamma Island om te dineren in een visrestaurant.
- Vanuit Hong Kong steken we via de brug-tunnel verbinding over naar Zhuhai, op het vasteland van China. We doorkruisen het platteland van Guangdong ten westen van Macau en stoppen in Kaiping. We zien daar de beroemde woontorens die in het verleden in verschillende dorpen door overzeese Chinese families zijn gebouwd.
- We vervolgen onze reis richting Guangzhou, het vroegere Canton. Er is nog veel te zien van de eerdere Westerse aanwezigheid. We bezoeken herstelde oude stadsdelen, enkele stedelijke dorpen, maar ook het moderne nieuwe centrum, met de Canton Tower, de stadsopera en veel groenvoorzieningen.
- Vanuit Guangzhou gaan we via Qinyuan (de adembenemende Gulong Gorge) en Dongguan, waar we de nieuwe innovatie-campus van Huawei zullen zien, naar Shenzhen. Deze stad is binnen enkele decennia uit het niets uitgegroeid tot wereldstad waar levendige oude dorpskernen, geheel ingekapseld in nieuwe stedelijke bebouwing, en ‘New Urban Area’s met glanzende hoogbouw elkaar afwisselen. Shenzhen kreeg naam als ‘assemblagehal van de wereld’ maar de fabrieken maken inmiddels plaats voor nieuwe tech-parken.
- De reis gaat verder per trein naar Wenzhou in Zhejiang provincie. Van hieruit doorkruisen we het platteland richting Lishui, Jinyu en Jinhua. Het is een landschappelijk schilderachtig gebied waar desondanks weinig buitenlandse toeristen komen. We zien oude dorpskernen; maar ook hoe het Zuid-Chinese platteland kracht aan het herwinnen is.
- Via Yiwu, internationaal befaamd als de groothandelsplaats van China, en omliggende productiedorpen bereiken we Hangzhou. Een dag verblijf geeft de gelegenheid om niet alleen het wereldberoemde West Lake te zien maar ook – onder aanvoering van Alibaba dat hier zijn hoofdkantoor heeft – de transformatie van de stad tot één van de belangrijkste tech-centra van China.
- De laatste bestemming van de reis is Shanghai. We zijn hier vier dagen. Eén van die dagen gaan we naar Suzhou, de andere dagen blijven we in Shanghai. Shanghai staat bekend om de magnifieke koloniale gebouwen langs de Bund en de moderne wolkenkrabbers van Pudong. Maar het heeft ook veel oude stadswijken en -buurten. Sommige vallen ten prooi aan sloop en maken plaats voor nieuwbouw. Andere worden behoedzaam opgeknapt. Voor een intensieve kennismaking met het oude en vernieuwde Shanghai maken we enkele stadswandelingen. We maken op één van onze dagen in Shanghai ook kennis met de eco-city Dongtan, die wereldwijde bekendheid kreeg als de milieuvriendelijke stad van de toekomst. Dat de euforie over dit project voorbarig was, zullen we zien op het mooie eiland Chongming voor de kust waar de stad had moeten verrijzen. Aan het eind van de vierde dag vliegen we terug naar Amsterdam, waar we vroeg in de ochtend de volgende dag aankomen.
reisdata: | 17 mei (zaterdag, aankomst HK; vertrek 16 mei in de avond) – 2 juni (vertrek Shanghai) 2025 |
deelnemers: | Minimaal 12, maximaal 20. |
studiemateriaal: | Voor de reis wordt een reader en documentatiemap samengesteld. |
inleidende cursus: | Voorafgaand aan de reis wordt een inleidende studiedag georganiseerd. Onderweg wordt achtergrondinformatie gegeven. In de leergang ‘China in Verandering’ zal in het voorjaar 2025 een cursus worden aangeboden die mede kan dienen als voorbereiding op de reis. De beschrijving is t.z.t. – na publicatie van het voorjaarsprogramma – te vinden op de website van HOVO Utrecht. |
reissom: | De reissom is afhankelijk van het aantal deelnemers: € 4.950 (20-25 deelnemers) of € 5.250 (12 – 19 deelnemers) met een single toeslag van ca. € 950. |
informatie en aanmelding: | Hong Kong is visumvrij voor houders van een Nederlands paspoort. Voor een verblijf van max. 15 dagen in China is in 2025 geen visum vereist. Voor deze reis hoeft geen visum te worden aangevraagd op het visumbureau in Den Haag. Voor China gelden geen (in-)reisvoorwaarden meer, verband houdend voorwaarden met COVID-19. Volledige COVID-19 vaccinatie wordt aanbevolen. Onder volledig wordt verstaan: ook booster (liefst 2)! Er zijn voldoende garanties voor het veilig, zonder gezondheidsrisico’s en andere belemmeringen, kunnen uitvoeren van de reis. Bent u geïnteresseerd? U kunt zich aanmelden door een e-mail te sturen naar leo_van_grunsven@hotmail.com. U ontvangt dan t.z.t. meer informatie, waaronder de gedetailleerde reisbrochure en het aanmeldingsformulier (in de loop van najaar 2024). Aanmelding verplicht u nog tot niets! |
cursuscode: | 6S5 150 |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|