De culturele stad
Hoogtepunten uit Keulen, Florence, Rome en Parijs
Tijdens deze zomercursus bezoekt u, samen met kunst- en cultuurhistoricus dr. Kathleen Nieuwenhuisen, vanuit een collegezaal in Utrecht vier culturele hoofdsteden in Europa: Keulen, Florence, Rome en Parijs. Elke stad vertegenwoordigt op chronologische wijze een bloeiperiode met artistieke hoogtepunten. De docent belicht per stad eerst kort de ontstaansgeschiedenis en gaat vervolgens meer uitgebreid in op de karakteristieke gebouwen, musea en kunstwerken die de culturele identiteit ervan bepalen.
Het van oorsprong Romeinse Keulen is het startpunt voor de middeleeuwen. De uitzonderlijke collectie van het Museum Schnütgen werpt licht op Keulen als belangrijk religieus centrum. Vervolgens is Florence aan de beurt. Die stad is onlosmakelijk verbonden met het ontstaan van de renaissance, de rol die de familie De’ Medici daarbij speelde en de collectie die in de Uffizi is tentoongesteld. Daarna gaat de aandacht uit naar Rome. Onder meer Gianlorenzo Bernini heeft onder vijf opeenvolgende pausen op barokke wijze vormgegeven aan de inrichting van de stad en de transformatie van de Sint-Pieter tot contrareformatorische pelgrimskerk. De reeks sluit af met Parijs, waar aan het einde van de negentiende eeuw het modernisme doorbreekt. Van die ontwikkeling is de bouw van Musée d’Orsay, samen met haar collectie, de exponent.
Bijeenkomst 1 – 20 juni
Keulen. Dit bisschoppelijk centrum van religie en handel ontwikkelt zich tot een van de grootste (pelgrims)steden van de middeleeuwen. Van die rijke culturele erfenis zijn de monumentale Dom, unieke reliekenschrijnen en vele kerken belangrijke getuigen.
Bijeenkomst 2 – 27 juni
Florence. Deze handelsstad ontwikkelt zich in de vijftiende eeuw tot de bakermat van de renaissance. Door een bijzondere wisselwerking tussen opdrachtgevers en kunstenaars worden grote, maar ook zeer vernieuwende artistieke prestaties geleverd.
Bijeenkomst 3 – 4 juli
Rome. In de zeventiende eeuw wordt Rome het volmaakte statement van katholieke majesteit en triomf, uitgedrukt in alle kunsten. Barokke architecten, kunstenaars en stedenbouwkundigen vergroten de klassieke en kerkelijke tradities van de stad zo uit dat Rome eeuwenlang de erkende culturele hoofdstad van Europa is.
Bijeenkomst 4 – 11 juli
Parijs. Misschien wel de belangrijkste plaats van moderniteit aan het einde van de negentiende eeuw: ingrijpend gesloopt en gerenoveerd (tussen 1853 en 1870) en gedeeltelijk verwoest tijdens de oorlog met Pruissen (1870-71). Impressionisten schilderden enthousiast de nieuwe look en pasten hun nieuwe stijl toe om de brede boulevards en openbare tuinen met eigentijdse bewoners weer te geven. De stad zelf biedt ruimte aan nieuwe ontwikkelingen, zoals de Wereldtentoonstelling van 1889.
|
Beschikbaar
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|