Filmcursus: door beelden bewogen
Film is beweging, per definitie. Maar wat doet al die beweging met ons? En wat is de werking van liefde en strijd in de film? Twee filmwetenschappers laten in deze cursus daarover hun licht schijnen.
Kijkers bewegen mee
‘Bewegen’ is een technisch aspect van de film, maar het gaat vooral om wat we zien en wat film bij ons teweegbrengt. Of de camera nu stilstaat of niet, altijd beweegt er iets in dat beeld. En wij, als kijkers, bewegen mee met de emoties van de hoofdpersonen, met het verhaal en naar verschillende plekken op de wereld of in de ziel.
Over de cursus
In zeven colleges gaan filmwetenschappers Gerlinda Heywegen en Dick Smits aan de hand van specifieke onderwerpen en voorbeelden hier dieper op in. Zo is het de bedoeling dat we geloven wat we zien. Dat gebeurt met illusies en het sturen van ons als kijker door dat bewegende beeld. Via de emoties die we ervaren, en die ons bewegen in het leven bij de eeuwige thema’s als liefde en de strijd, komen we tenslotte uit bij de actualiteit. Wordt het tijd voor ‘minder extreem’ in de film en voor films waarin minder wordt bewogen?
Bijeenkomst 1
Illusie en conventies
Geloof, illusie, sturing en conventies, dit loopt allemaal door elkaar heen en maakt dat we kunnen genieten van een film. Filmtechniek en menselijke waarneming gaan hier hand in hand. Neem alleen beweging al.
Bijeenkomst 2
Kunst der kunsten
Film is de meeste complete kunstvorm. Als jongste van alle kunstvormen brengt film alle andere kunstvormen samen én voegt er nog wat aan toe.
Bijeenkomst 3
Liefde
Weinig beweegt ons zoals de liefde. Waarom raakt de ene liefde ons meer dan de ander? De werking van liefde in de film.
Bijeenkomst 4
Strijd
Welke strijd gaan we aan? Wat ‘beweegt’ dat personage en daarom ons? Aan de hand van o.a. identificatietheorieën gaan we hier op in.
Bijeenkomst 5
De balans
Na al die beweging, die liefde, die strijd, is het tijd om te kijken waar de film op dit moment staat. We maken de balans op.
Bijeenkomst 6
Op weg naar een nieuw cinema?
Tijd nu, om voorwaarts te bewegen, wellicht ook minder bewegen. Verlangen naar rust, naar iets positiefs. Kan er ook `gewoon’ een verhaal zijn, zonder groot drama? En wat doet dat met ons, de kijker?
Bijeenkomst 7
Praktijk
Afsluitend: hoe beweegt de film van idee tot op het scherm? Wat gaat er vooraf aan onze bioscoopervaring? We sluiten af met de filmpraktijk: van idee naar vertoning en alles wat daar tussen zit.
|
Beschikbaar
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|