Het denken van Martin Heidegger
Een kritische inleiding deel twee
Volgens velen is de filosofie van Martin Heidegger (1889-1976) het meest invloedrijkrijke denken in de twintigste en begin eenentwintigste eeuw. Het is nu bijna een eeuw geleden dat zijn eerste hoofdwerk Sein und Zeit verscheen. Zijn omvangrijke werk heeft een grote invloed gehad op het existentialisme, postmodernisme, het denken over kunst, cultuur, technologie en theologie. Tegelijk is zijn filosofie controversieel omdat hij zich enige tijd engageerde met het nationaalsocialisme en zijn werk niet vrij is van antisemitisme. Deze collegereeks heeft tot doel de cursist in te leiden in het omvangrijke denken van Heidegger en te bezien welke aspecten waardevol zijn en welke aspecten kritiek verdienen. Heideggers grondgedachte is dat de westerse filosofie en cultuur van oudsher bevangen is in wat hij ‘zijnsvergetelheid’ noemt. We bezinnen ons niet meer op het zijn van de wereld en van onszelf en verliezen ons in een rekenende, uitbuitende houding ten opzichte van de wereld. Deze houding heeft destructieve gevolgen voor de natuur en voor de mens zelf, die de betekenis van zijn zijn niet meer ervaart. Heideggers filosofie probeert een ‘andere aanvang’ voor te bereiden om, met behulp van de kunst, de bevangenheid in technische beheersing te doorbreken en te komen tot een ervaring van het wonder van het zijn.
Deze collegereeks bestaat uit twee delen van zes colleges. Het eerste deel ging over Sein und Zeit en het tweede deel over zijn latere denken: de geschiedenis van het denken tot en met Nietzsche, kunst en poëzie, de uitdaging van de moderne techniek.
Bijeenkomst 1 – 4 maart
De geschiedenis van het zijn: Plato, Descartes
Bijeenkomst 2 – 11 maart
De geschiedenis van het zijn: Nietzsche en het engagement
Bijeenkomst 3 – 18 maart
De oorsprong van het kunstwerk
Bijeenkomst 4 – 25 maart
Poëzie: Heideggers interpretatie van een gedicht van Trakl
Bijeenkomst 5 – 1 april
Het wezen van de moderne techniek
Bijeenkomst 6 – 8 april
Het einde van de filosofie en opgave van het denken
|
Beschikbaar
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|