Het denken van Martin Heidegger
Een kritische inleiding
Volgens velen is de filosofie van Martin Heidegger (1889-1976) het meest invloedrijke denken in de twintigste en begin eenentwintigste eeuw. Het is nu bijna een eeuw geleden dat zijn eerste hoofdwerk Sein und Zeit verscheen. Zijn omvangrijke werk heeft een grote invloed gehad op het existentialisme, postmodernisme, het denken over kunst, cultuur, technologie en theologie. Tegelijk is zijn filosofie controversieel omdat hij zich enige tijd engageerde met het nationaalsocialisme en zijn werk niet vrij is van antisemitisme. Deze collegereeks heeft tot doel de cursist in te leiden in het omvangrijke denken van Heidegger en te bezien welke aspecten waardevol zijn en welke aspecten kritiek verdienen. Heideggers grondgedachte is dat de westerse filosofie en cultuur van oudsher bevangen is in wat hij ‘zijnsvergetelheid’ noemt. We bezinnen ons niet meer op het zijn van de wereld en van onszelf en verliezen ons in een berekenende, uitbuitende houding ten opzichte van de wereld. Deze houding heeft destructieve gevolgen voor de natuur en voor de mens zelf die de betekenis van zijn niet meer ervaart. Heideggers filosofie probeert een ‘andere aanvang’ voor te bereiden om, met behulp van de kunst, de bevangenheid in technische beheersing te doorbreken en te komen tot een ervaring van het wonder van het zijn.
Deze collegereeks bestaat uit twee delen van 6 colleges. Het eerste deel zal vooral gaan over Sein und Zeit en het tweede deel over zijn latere denken.
Bijeenkomst 1 – 8 oktober
Inleiding Sein und Zeit
Bijeenkomst 2 – 15 oktober
Het alledaagse in de wereld zijn den de praktische omgang met de dingen
Bijeenkomst 3 – 22 oktober
Verstaan. Stemming. Waarheid
Bijeenkomst 4 – 5 november
Angst en dood. Eigenlijkheid en oneigenlijkheid
Bijeenkomst 5 – 12 november
Zijn en tijd
Bijeenkomst 6 – 19 november
Geschiedenis en lot
|
Beschikbaar
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|