Het toppunt bereikt
Kunst van de hoge renaissance in Italië, Duitsland en de Nederlanden (zestiende eeuw)
Het is hoogrenaissance in Italië. Kunstenaars bouwen voort op de fundamenten die in de vroege renaissance zijn gelegd. De belangstelling voor de klassieke oudheid werkt onverminderd door, net als de ontwikkeling van het wetenschappelijk perspectief, het zoeken naar de ideale compositie en het streven naar de perfecte weergave van de menselijke anatomie. Niet één stijl overheerst. Regionale verschillen doen zich gelden in Florence, Rome en Venetië en de toonaangevende culturele centra in het zuiden. Wel is er één constante: de verbazingwekkend hoge kwaliteit.
Leonardo da Vinci, Michelangelo en Rafaël bereiken de status van internationale supersterren. Zij belichamen de veelzijdig ontwikkelde renaissancemens. Met hen lijkt het toppunt van de Westerse kunstgeschiedenis bereikt. Wie kan de Grote Drie nog overtreffen?
Ondertussen zitten kunstenaars in Noord-Europa ook niet stil. Vanuit Nürnberg breekt Albrecht Dürer als eerste internationaal door met een nieuw en winstgevend medium: prenten, waarin hij de verworvenheden van de renaissance ten noorden van de Alpen verspreidt. Los daarvan vaart Jeroen Bosch, met zijn fantastische en verontrustende details, op bijzonder originele en macabere wijze een eigen koers. Daarbij schildert hij soms letterlijke vertalingen van metaforen uit de Bijbel. Welke artistieke doelstellingen drijven de kunstenaars in deze periode tot grote hoogte?
Deze cursus is deel vier van de achtdelige leergang ‘Kunstgeschiedenis’
De cursus Het toppunt bereikt is het vierde deel van de leergang kunstgeschiedenis Het verhaal van de kunst. Deze leergang geeft een inleiding in de geschiedenis van de kunst en architectuur van het Westen, vanaf de prehistorie tot heden. Het accent ligt op de geschiedenis van de beeldende kunst. Ook wordt aandacht besteed aan de middelen die sinds lang in de kunstgeschiedenis worden gebruikt om tot een zekere ordening en een overzicht te komen, zoals verschillende perioden en stijlkenmerken. Individuele kunstenaars en de door hen toegepaste technieken krijgen, voor zover zij vernieuwend en baanbrekend zijn geweest, specifieke aandacht. Tenslotte worden bepaalde onderwerpen uitgelicht om een beter begrip te krijgen van de context waarbinnen kunstwerken zijn ontstaan.
-
Ignudo van Michelangelo, Sixtijnse kapel (1508-1512)
|
Beschikbaar
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|