Generic selectors
Alleen precies overeenkomende resultaten
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
courses

Het toppunt bereikt

Kunst van de hoge renaissance in Toscane, Rome, Venetië, Noord-Italië, Duitsland en de Nederlanden (16e eeuw)

Mw. dr. K.A. Nieuwenhuisen

kunst & cultuur

3K9 323
Universiteit Utrecht

‘Ignudo’ van Michelangelo, Sixtijnse kapel (1508-1512)

Course Reviews

Still no reviews

Deze cursus is een herhaling van die uit voorjaar 2016 en is het vierde deel van de Leergang ‘Kunst- en cultuur­geschiedenis’ (8 delen). De cursus kan ook goed los worden gevolgd.

‘Ignudo’ van Michelangelo, Sixtijnse kapel (1508-1512)

Het is Hoog-Renaissance in Italië. Kunstenaars bouwen voort op de fundamenten die in de vroege renaissance zijn gelegd. De belang­stelling voor de klassieke oudheid werkt onverminderd door, net als de ontwikkeling van het wetenschappelijk perspectief, het zoeken naar de ideale compositie en het streven naar de perfecte weergave van de menselijke anatomie. Niet één stijl overheerst. Regionale verschillen doen zich gelden in Florence, Rome en Venetië, de toonaangevende culturele centra in het zuiden. Wel is er één constante: de verbazingwekkend hoge kwaliteit in techniek en artisticiteit. Leonardo da Vinci, Michelangelo en Rafaël bereiken de status van internationale super­sterren. Zij belichamen de veelzijdig ontwikkelde renaissance-mens. Met hen lijkt het toppunt van de westerse kunst­geschiedenis bereikt. Wie kan de Grote Drie nog overtreffen?

Ondertussen zitten kunstenaars in Noord-Europa ook niet stil. Vanuit Nürnberg breekt Albrecht Dürer als eerste internationaal door met een nieuw en winstgevend medium: prenten. In het welvarende Vlaanderen ontwikkelt Antwerpen zich tot een invloedrijke handelsstad. Dat trekt veel kunstenaars aan die op vindingrijke wijze kunst produceren voor een groeiende markt en de door internationale handel rijk geworden kooplieden. Wat zijn de artistieke doelstellingen van de kunstenaars in deze periode? En hoe komen die tot uiting in de kunst?

voorkennis:
Passieve kennis van het Engels is noodzakelijk als u naast de gewenste literatuur óók de aanbevolen literatuur wilt lezen.

cursusdata:
4, 11, 18, (niet 25) oktober; 1, 8, 15, 22 november (7).

tijd:
Vrijdag 11.00 – 12.45 uur.

plaats:
De Uithof-Utrecht. Zodra de locatie bekend is wordt dit hier vermeld.

studiemateriaal:
Zeer gewenst: E.H. Gombrich (2017) The Story of Art, Phaidon, 16e editie, hoofdstuk 15, 16, 17. (Nederlandse vertaling: Eeuwige Schoonheid). Tijdens de cursus verstrekt de docent indien van toepassing per email Engelstalige online artikelen ter verdieping van de stof.

Prijs: € 224

Aantal plaatsen: 40

Startdatum: 04-10-2019

Periode: Najaar

Locatie: Utrecht - Uithof

Zie de praktische informatie voor details

Soort: cursus

Duur : 7 bijeenkomsten

Ik heb een vraag