Kunst en muziek in zes steden
Deze cursus bestaat uit zes verschillende verhalen uit zes verschillende periodes in zes verschillende steden, waarin de kunst en cultuur op dat moment het meest interessant was. Het zijn de plekken waar kunstenaars massaal naartoe trokken, elkaar inspireerden en dat in een samenleving waarin van alles gebeurde.
Van Berlijn…
Josée Claassen illustreert de periodes aan de hand van bekende liedjes. Als eerste: Ich hab nog einen Koffer in Berlin. In de ‘goldener Zwanziger’ werd in Berlijn het leven gevierd alsof het de laatste dag was. Met Brussel was toen nog een bruisende stad gaan we terug naar het moment dat Brussel Parijs naar de kroon stak als kunstmetropool. En Aan de Amsterdamse grachten was de tijd waarin jonge kunstenaars met hun kunst niets anders wilden uitdrukken dan de kunst zelf.
…tot aan New York
Avant-garde kunstenaars bekleedden nog hoge posities in de culturele sector ten tijde van Back in the USSR. Il est cinq heures, Paris s’éveille brengt ons naar Parijs dat als een magneet buitenlandse kunstenaars uit heel Europa aantrok. En tot slot: New York, New York. Na de Armory Show veroverden de ‘drip paintings’ van Jackson Pollock, de pop-art van Roy Lichtenstein en de verstilde beelden van Edward Hopper, de wereld.
Deze cursus is eerder in Amersfoort gegeven.
Bijeenkomst 1
6 oktober 2925
Ich hab noch einen Koffer in Berlin (1920-1930): De ‘goldener Zwanziger’ zijn de jaren waarin Berlijn de ellende van WO I wil vergeten. In het korte intermezzo vòòr de beurskrach en de heerschappij van het national socialisme wordt in de stad het leven gevierd alsof het de laatste dag is. Berlijn beleeft een periode van enorme culturele bloei.
Bijeenkomst 2
13 oktober 2025
Brussel was toen nog een bruisende stad (1880-1960): Brussel is nog maar een paar decennia hoofdstad van het jonge land België, maar het steekt Parijs als kunstmetropool naar de kroon. De Art Nouveau van Victor Horta ontstaat er, wat later het surrealisme van René Magritte, de bijzondere grafiek van Rudolf Escher en nog veel meer.
Bijeenkomst 3
27 oktober 2025
Aan de Amsterdamse grachten (1880-1920): We schrijven 1880 in Amsterdam. Een groep jonge kunstenaars leert elkaar kennen tijdens hun studententijd. Ze discussiëren over kunst: ze willen met hun kunst niets anders uitdrukken dan de kunst zelf, l’art pour l’art. Dat doen ze door middel van proza, poëzie, schilderkunst en muziek.
Bijeenkomst 4
3 november 2025
Back in the USSR (1910-1940): Kazimir Malevitsj krijgt een hoge positie na de revolutie van 1917. Ook Kazimir Tatlin is een kunstenaar die aanvankelijk goed garen spint bij het communistisch regime. Maar hoe gaat het verder met deze avant-garde kunstenaars in Moskou en Leningrad?
Bijeenkomst 5
10 november 2025
Il est cinq heures, Paris s’éveille (1900-1950): In Parijs verzamelen zich begin 20ste eeuw tientallen buitenlandse kunstenaars uit heel Europa. Er vestigen zich veel (joodse) kunstenaars uit Oost-Europa, maar ook Italianen, Duitsers, Spanjaarden, Engelsen en Nederlanders. Ze zorgen voor grote vernieuwingen in de kunst.
Bijeenkomst 6
17 november 2025
New York, New York: ‘The big Apple’ is begin 20ste eeuw onaantrekkelijk voor Amerikaanse kunstenaars. Dat verandert geleidelijkaan na de Armory Show. De ‘drip paintings van Jackson Pollock, de Pop Art van Roy Lichtenstein, de verstilde beelden van Edward Hopper veroveren de wereld.
Voor alle colleges geldt: De beeldende kunst en muziek die behandeld wordt, wordt in de maatschappelijke context geplaatst. Mooie achtergrondverhalen en prachtige afbeeldingen gaan gepaard met bijpassende muziekfragmenten.
|
Beschikbaar
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|