Op de grens tussen Georgië en Turkije
Veertiendaagse studiereis
Tijdens deze culturele rondreis door het Georgisch-Turkse grensgebied reizen we langs de weinig bezochte Georgische zuidgrens. We steken daarbij ook over naar de Turkse zijde, dat wordt gekenmerkt door ruige bergen en prachtige bergdorpen. Wij zullen hier op zoek gaan naar Georgisch cultureel erfgoed, stammend uit de middeleeuwen, toen deze regio nog onderdeel was van Georgië (Tao-Klardzjeti).
Terug aan Georgische zijde brengen we onder meer een bezoek aan het rotsklooster Vardzia, dat in 1185 werd gesticht door de beroemde koningin Tamar. De enige toegang tot het complex was via enkele goed verborgen tunnels. Op die manier hoopte men de Mongolen buiten de deur te houden. Verder bezoeken we de stad Achaltsiche, die in de twaalfde eeuw is ontstaan. De stad kent een grote Armeense minderheid, dat zich vertaalt in de aanwezigheid van vele Armeens Apostolische kerken. Ook doen we middeleeuwse Georgische hoofdstad Koetaisi aan, waar we een aantal Werelderfgoed monumenten bezoeken: de Bagrati-kathedraal (1003) en de kloosters van Gelati en Motsameta. We sluiten de reis af met een bezoek aan de Georgische Zwarte Zeekust, inclusief de tweede stad van het land, Batoemi. Onderweg maken we de nodige lange wandelingen door weinig bezochte, maar prachtige natuurgebieden en bezoeken we meerdere Georgische wijngaarden om daar de unieke lokale wijnen te proeven!
cursusdata: | Maandag 29 mei t/m zondag 11 juni 2023. |
reisdata: | Maandag 29 mei t/m zondag 11 juni 2023. |
deelnemers: | Minimaal 10, maximaal 18 deelnemers. |
studiemateriaal: | Dominicus Georgië & Armenië (Karel Onwijn) Belaagd paradijs (Marc Jansen). |
inleidende cursus: | ‘Armenie & Georgie’ (reeds afgerond) en andere cursussen van de leergang ‘Wilde Oosten’. |
reissom: | t/m 28 februari 2023: € 3895 (daarna € 4095). |
informatie en aanmelding: | Meer informatie of aanmelden? Ga naar de website van Labrys reizen. |
cursuscode: | 1S3 147 |
- Eeuwenoud Georgisch-orthodox kerkje. © Karel Onwijn
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|