Redelijk en onredelijk denken
Hoe ontstaan conflicten over waarheid? Hoe worden onwaarheid, leugen en dwaling dominant? Deze cursus biedt een goede basis om beter over waarheid, kennis en wetenschap te kunnen denken.
Leugen en waarheid
In de hedendaagse cultuur lijken waarheid en kennis onder druk te staan. Leugen en waarheid zijn vaak moeilijk te onderscheiden in de kakofonie van opvattingen die over ons wordt uitgestort. En ook dat onderscheid lijkt minder belangrijk te worden. Dus wat bedoelen we met ‘waarheid’ en ‘kennis’? En welke overwegingen kunnen ons begrip hiervan verduidelijken?
In zeven colleges vertelt Arnold Ziegelaar aan de hand van filosofen als Aristoteles, Kant en Popper, wat waarheid is, hoe conflicten over waarheid ontstaan en hoe leugens en fouten de overhand kunnen krijgen. De bronnen van kennis zoals waarneming, inductie, logische deductie en abductie, komen aan bod. En de regels hiervan aan de hand van logica en argumentatieleer. Ons denken is vaak niet perfect en verkeert geregeld in cognitieve onzekerheid. Hoe kan het dat ons denken stukloopt op drogredenen, die soms het enige zijn waarover we lijken te beschikken? Tot slot wordt gekeken naar de aard van wetenschap en begrippen zoals verificatie, falsificatie, natuurwet, causaliteit, bewijs en verklaring.
Bijeenkomst 1
18 november 2025
Wat is waarheid? Dat waarheid bestaat, dat onwaarheid gemakkelijk dominant wordt. Leugen en dwaling (I).
Bijeenkomst 2
25 november 2025
Wat is waarheid? Drie waarheidstheorieën en waarheidsconflicten. Scepticisme en haar paradox (II).
Bijeenkomst 3
2 december 2025
De grondslagen van kennis: waarneming, verificatie, falsificatie, inductie, deductie.
Bijeenkomst 4
9 december 2025
De grondslagen van kennis: elementaire logica.
Bijeenkomst 5
16 december 2025
De grondslagen van kennis: drogredeneringen.
Bijeenkomst 6
6 januari 2026
Het zoeken naar verklaringen: abductie, causaliteit, het DN-model.
Bijeenkomst 7
13 januari 2026
Ultieme waarheid: is er een metafysica mogelijk?
|
Beschikbaar
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|