Veilige koers in gevaarlijk water
Acht eeuwen loodsen en de Nederlandse scheepvaart
Vanaf de late twaalfde eeuw is het opereren van loodsen gedocumenteerd. Zij kenden de Nederlandse kustwateren op hun duimpje. Zij zorgden samen met de kustbebakening en de vuurtorens voor veilige binnenkomst en vertrek van de honderdduizenden schepen die in de loop der eeuwen ons land aandeden. De geschiedenis van het loodswezen geeft een heldere inkijk in het wel en wee van de Nederlandse zeevaart. Wie waren die loodsen, hoe opereerden zij? Welke rampen maakten zij mee en welke wisten zij door hun kunde en kennis te voorkomen? Een voorbeeld van het eerste is de ondergang van het goudschip Lutine, gedocumenteerd door de getuigenis van een loods. Voorbeelden van het laatste vindt men in de acties van de achttiende-eeuwer Frans Naerebout. Maar er is veel meer. In deze serie colleges wordt een korte geschiedenis van het loodswezen en de kustbebakening gegeven, van de twaalfde tot de eenentwintigste eeuw. Met illustratieve voorbeelden uit de dagelijkse, soms heel spannende praktijk van de loodsen, hun rampen en reddingen, hun samenwerking en geschillen.
Bijeenkomst 1 – 3 november
Inleiding. Middeleeuwen/vroege nieuwe tijd. Organisatie. Kustbebakening. Onderlinge strijd.
Bijeenkomst 2 – 10 november
18e en 19e eeuw (m.u.v. de in week drie behandelde zaken). Leefomstandigheden. Grote loodsen. Rampen.
Bijeenkomst 3 – 17 november
Loodsen in oorlogstijd (de Franse tijd, de Eerste en Tweede Wereldoorlog).
Bijeenkomst 4 – 24 november
20e en 21e eeuw. [Opmaat naar] de moderne tijd (m.u.v. de in week drie behandelde zaken). Afronding en conclusies.
|
Beschikbaar
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|