Wat mag ik doen? Wat is goed?
Wat is goed of fout? Waarom vinden we dat? En hoe handelen we daarnaar? Ontdek het in deze cursus over ethiek.
Feiten en meningen
Volgens Kant was één van de vier grote filosofische vragen: ‘wat mag ik doen?’ De ethische vraag is echter breder. Het gaat niet alleen over de vraag wat wel en wat niet kan, maar ook over welke waarden en normen hieraan ten grondslag liggen. Waarom vinden we iets goed of slecht, acceptabel of rechtvaardig? Dat maakt de vraag en hoe die te benaderen ook zo lastig, omdat het uiteindelijk om meningen gaat. Niet de persoonlijke mening, maar de mening in een gemeenschap. Overigens kunnen er binnen een samenleving wel uiteenlopende uitgangspunten tegenover elkaar komen te staan.
Over de cursus
Door wetenschappelijk onderzoek kijken we ook anders naar de mens. Welke mechanismen sturen bijvoorbeeld ons handelen? In hoeverre heeft dat invloed op hoe we tegen verantwoordelijkheid aankijken? Het komt allemaal aan bod in acht colleges. Robert Keurntjes start met een terugblik op hoe ethiek in de filosofie zich heeft ontwikkeld. Van deugdethiek tot utilitarisme. Daarna ligt de focus op de moderne tijd, waarin waarden en normen ter discussie staan en de rechten en vrijheden van individuen een steeds grotere rol zijn gaan spelen.
Een precieze indeling van wat we gaan behandelen valt nog niet te geven. U kunt in ieder geval verwachten dat we gaan hebben over Aristoteles, John Locke, en Richard Rorty.
|
Beschikbaar
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|