Zes iconische schilders in de schijnwerpers
Kan de geschiedenis van de westerse schilderkunst worden uitgelegd aan de hand van zes invloedrijke en voor hun tijd representatieve kunstenaars? De verschillende invalshoeken en duidingen maken het lastig, maar het kan, omdat in deze cursus ook duidelijk wordt gemaakt hoe hun kunst aansluit bij èn afwijkt van hun voorgangers en navolgers.
Van Van Eyck en Caravaggio…
Vaststaat dat Van Eyck, een van de eerste paneelschilders, de kunst naar een verbluffend hoog niveau tilde en mede daardoor werd gezien als de uitvinder van olieverf. Michelangelo werd in zijn eigen tijd al gezien als de grootste en wist te excelleren op alle kunstgebieden. De reputatie van Caravaggio, de derde iconische schilder, heeft geleden onder zijn criminele levensloop maar is onbetwistbaar. Zijn felle realisme en de dramatische licht-donker effecten kregen veel navolging.
…tot Manet en Anselm Kiefer
Pim Brinkman bespreekt in zeven colleges ook Manet die in de negentiende eeuw de schilderkunst uit zijn salon-dommel schopte. De vijfde schilder is Picasso. Een ongrijpbaar genie die ideeën als een spons opzoog, ze volstrekt origineel vormgaf en dan vervolgens een nieuwe, verrassende afslag nam. Als laatste komt Anselm Kiefer aan bod. In de verscheidenheid van hedendaagse schilders is hij al decennialang spraakmakend en geliefd bij een groot publiek.
Bijeenkomst 1
1 oktober 2025
Van Eyck was een van de eerste schilders in onze gewesten die uit de anonimiteit trad en schilderijen maakte die zijn tijdgenoten versteld deden staan. Hij werd zelfs gezien als de uitvinder van de olieverf – en niet geheel ten onrechte zoals we zullen zien.
Bijeenkomst 2
8 oktober 2025
Het genie Michelangelo werd ook door zijn tijdgenoot Giorgio Vasari, die wel de ‘vader van de kunstgeschiedenis’ is genoemd, gezien als een hoogtepunt, zo niet als het toppunt, van de kunstgeschiedenis. Zijn invloed betrof zowel de schilderkunst als de architectuur en beeldhouwkunst, en is niet te overschatten.
Bijeenkomst 3
15 oktober 2025
Caravaggio nemen we als voorbeeld van een kunstenaar wiens revolutionaire vernieuwingen (in zijn geval een aangrijpend realisme en een dramatische lichtval) alom werden nagevolgd en daarmee in de schilderkunst inderdaad omwentelingen teweegbracht.
Bijeenkomst 4
29 oktober 2025
We zullen zien dat Édouard Manet gezien kan worden als een gangmaker, als een van de eerste die zich keerde tegen de academische ‘salon’-kunst van zijn tijd. Zijn strijd was zwaar en zijn werk werd lange tijd miskend. Hij heeft zelf nooit geweten dat hij de weg baande voor het Impressionisme en kunstuitingen daarna, die we nu ‘moderne kunst’ noemen.
Bijeenkomst 5
5 november 2025
Picasso werd in zijn tijd als de grootste levende kunstenaar gezien. We gaan kijken waarom dat zo was en hoe deze ongrijpbare figuur steeds aan zichzelf wist te ontsnappen door niet in clichés te vervallen maar zichzelf steeds opnieuw uit te vinden.
Bijeenkomst 6
12 november 2025
Anselm Kiefer is een nog levende kunstenaar. Met onze neus er bovenop, kunnen wij niet bepalen hoe ‘groot’ hij in de kunstgeschiedenis zal zijn en hoever zijn invloed rijkt. Al decennia lang wordt zijn kunst geroemd en (druk)bezocht, zeker ook in ons land. Zoals de meeste kunstenaars in onze tijd vertegenwoordigt hij geen richting en maakt hij geen deel uit van een ‘school’, maar is hij een eenling die werk maakt met een sterke uitstraling.
Bijeenkomst 7
19 november 2025
We maken een excursie waarin we ingaan op allerlei aspecten van het kunstschilderen, zoals de plek (ter plaatse, atelier, buitenlucht), traditie en vernieuwing, techniek en commercie.
|
Beschikbaar
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|