Evaluatie Familiegeschiedenis en archief (2G4 324)

Respondenten

Nieuw bij HOVO

Ja: 42,9% (6)

Nee: 57,1% (8)

Aantal antw: 14

Overgeslagen: 0

Leeftijd

Gem.: 71,2

Gem.: 71,2

Aantal antw: 14

Overgeslagen: 0

Geslacht

Vrouw: 42,9% (6)

Man: 57,1% (8)

Anders: 0,0% (0)

Geen antwoord: 0,0% (0)

Aantal antw: 14

Overgeslagen: 0

Hoogst genoten opleiding

VO: 7,1% (1)

MBO: 0,0% (0)

HBO: 35,7% (5)

WO: 57,1% (8)

Aantal antw: 14

Overgeslagen: 0

Van HOVO gehoord via:

een bekende: 42,9% (6)

een advertentie: 0,0% (0)

internet/zoekmachine: 35,7% (5)

anders: 21,4% (3)

Aantal antw: 14

Overgeslagen: 0

Hoe heeft u de keuze gemaakt voor deze cursus?

Nieuwsbrief: 28,6% (4)

Cursusgids: 28,6% (4)

Website: 35,7% (5)

Anders: 7,1% (1)

Aantal antw: 14

Overgeslagen: 0

Beoordelingen

Inschrijven via website

Eenvoudig: 85,7% (12)

Redelijk eenvoudig: 14,3% (2)

Lastig: 0,0% (0)

Erg moeilijk: 0,0% (0)

Gem. score: 4,9

Aantal antw: 14

Overgeslagen/n.v.t.: 0

Toegestuurde informatie

Slecht: 0,0% (0)

Matig: 14,3% (2)

Redelijk: 7,1% (1)

Goed: 71,4% (10)

Zeer goed: 7,1% (1)

Gem. score: 3,7

Aantal antw: 14

Overgeslagen: 0

Vakkennis docent

Slecht: 0,0% (0)

Matig: 0,0% (0)

Redelijk: 0,0% (0)

Goed: 28,6% (4)

Zeer goed: 71,4% (10)

Gem. score: 4,7

Aantal antw: 14

Overgeslagen: 0

Didactische vaardigheden docent

Slecht: 0,0% (0)

Matig: 21,4% (3)

Redelijk: 28,6% (4)

Goed: 35,7% (5)

Zeer goed: 14,3% (2)

Gem. score: 3,4

Aantal antw: 14

Overgeslagen: 0

Presentatie docent

Slecht: 7,1% (1)

Matig: 7,1% (1)

Redelijk: 35,7% (5)

Goed: 35,7% (5)

Zeer goed: 14,3% (2)

Gem. score: 3,4

Aantal antw: 14

Overgeslagen: 0

Lesmateriaal

Slecht: 0,0% (0)

Matig: 14,3% (2)

Redelijk: 21,4% (3)

Goed: 50,0% (7)

Zeer goed: 14,3% (2)

Gem. score: 3,6

Aantal antw: 14

Overgeslagen: 0

Kwam de cursus overeen met de beschrijving in de cursusgids?

Slecht: 0,0% (14)

Matig: 7,1% (1)

Redelijk: 14,3% (2)

Goed: 64,3% (9)

Zeer goed: 7,1% (1)

Gem. score: 3,6

Aantal antw: 14

Overgeslagen: 0

Tempo van de cursus

Veel te laag: 0,0% (0)

Te laag: 14,3% (2)

Goed: 71,4% (10)

Te hoog: 14,3% (2)

Veel te hoog: 0,0% (0)

Gem. score: 4,1

Aantal antw: 14

Overgeslagen: 0

Niveau van de cursus

Veel te laag: 7,1% (1)

Te laag: 7,1% (1)

Goed: 78,6% (11)

Te hoog: 7,1% (1)

Veel te hoog: 0,0% (0)

Gem. score: 4,3

Aantal antw: 14

Overgeslagen: 0

Aantal bijeenkomsten

Mag meer: 50,0% (7)

Precies goed: 42,9% (6)

Mag minder: 7,1% (1)

Aantal antw: 14

Overgeslagen: 0

Cijfer voor cursus

Gem. cijfer: 7,4

Aantal antw: 14

Overgeslagen: 0

Hoe heeft u van HOVO gehoord?
Anders, namelijk:
Hoe heeft u de keuze gemaakt voor deze cursus?
Anders, namelijk:
Eventuele toelichting op de ervaringen met aanmelden via de website:Toelichting bij de gegeven antwoorden op de vragen (optioneel)Heeft u suggesties voor nieuwe lezingen? (optioneel)

Niets dan lof voor de docent !

Wel erg veel luisteren. Wanneer je al jaren ervaring hebt zijn de vragen van beginners storend. Fijn dat niet het grove schema van genealogie, maar tijdsbeeld en verhaal op de voorgrond waren. Meer geleerd over de vele archieven en zoekmogelijkheden om gericht bezig te zijn. Het vastleggen van info per onderzoeks persoon of thema had wat uitgebreider kunnen zijn. De methode Keurntjes is mooi, maar ik verdwaal vaak in de structuur van mijn digitale ladenkast met families.
Weinig tijd voor uitwisseling met de anderen, maar wie weet komt dat nu via de appgroep.

De informatiedichtheid was hoog en de didactische aanpak was niet altijd even effectief, maar de docent gaf zelf aan dit te herkennen en verbeterde in de loop van de cursus zijn aanpak en kwam alsnog met helpende overzichten en links.
Er had meer ruimte kunnen zijn voor oefeningen/opdrachten met het materiaal waardoor de deelnemers hadden kunnen ervaren of en hoe ze de opgedane kennis kunnen gebruiken. De docent ging wel ruimhartig in op vragen.
Verder had ik de indruk dat het niveau vd deelnemers ver uiteen lag zodat het voor de docent mogelijk onduidelijk bleef aan welke info het meest behoefte was.

De manier van lesgeven was rommelig. Er was weinig interactie met de groep.
We kregen veel te veel informatie over ons uitgestort, zodat het niet kon landen.
Ik miste “hands on “ opdrachten zodat de theorie in praktijk kon worden omgezet.
Pas bij de laatste les kregen we een hand-out opgestuurd. Was beter geweest om dat veel eerder te hebben.
De hoeveelheid lesstof was teveel. In het aantal onderwerpen kon m.i. flink gesneden worden.
Een cursus die over de hoofden van de cursisten gegeven werd met weinig onderling contact en interactie

Geen idee meer.

De kennis van de docent is enorm.
Alleen de structuur van de cursus was verschrikkelijk. Het ging soms van de hak op de tak. De presentatie zat heel vervelend in elkaar met "vliegende beelden". Technisch gezien misschien grappig, maar zeer onhandig als naslagwerk. En de opbouw van de slides met "gedeeltelijke vegen" door stukken van de tekst maakt het snel begrijpen van de inhoud van de slide lastig.
Deze informatie heb ik naar de heer Keurntjes gestuurd:
Als ik kijk welke informatie ik nu van deze cursus kan meenemen, dan is het bitter weinig.
Heeft u geen syllabus of zoiets?
Wat in het ARCHIEF staat is chaotisch.
Week 5 en 27 november (week 6) ontbreken nog.
De tekst van het ARCHIEF bij Bijgewerkt overzicht kan waarschijnlijk ook al weg?
Sorry, maar dit is de meest chaotische cursus die ik ooit gevolgd heb.
De heer Keurntjes heeft meteen gereageerd. Ik heb het later in het klaslokaal nog met hem kort doorgenomen.

Mijn verwachting voor de cursus was totaal anders.
Het uitgangspunt is dat een cursist enige kennis heeft van genealogie en al een grote of kleine stamboom samengesteld heeft.
Dit is een saaie lijst met namen, geboortedata, huwelijksdata, overlijdensdata en de relaties tussen de mensen.

Ik had verwacht dat er in de cursus een logische opzet zou zijn wat voor soort informatie interessant is voor mensen die de familiegeschiedenis willen lezen. Die dat leuk zouden vinden en geen straf om te "moeten" lezen van de historicus binnen een familie. “Verrijk je stamboom” zegt het CBG.
https://cbg.nl/kennis/stappenplan/

Ik heb hier nog niet echt over nagedacht, maar zoiets als:
Kijkend naar een persoon of zijn directe familie op het moment dat ze leefden:
• Wat was de staatkundige vorm van Nederland op dat moment en de krachten op politiek gebied? Was er oorlog? Etc.
• Hoe was de economie in Nederland op dat moment? Depressie, gouden eeuw, etc.
• Wat gebeurde er in Europa en de wereld op dat moment?
• Hoe was het vervoer tussen mensen in die tijd? Lopend, paard en wagen, trekschuit, etc.
• Wat was het klimaat (temperatuur bijvoorbeeld zomers/’s winters?)
• Wat waren de grote ziekten die op dat moment die families beïnvloedden? Pest? Cholera, etc.
• Wat voor opleidingen waren er op dat moment beschikbaar in Nederland?
• Wat was de welstand van de familie?
• Etc.

Ik had verwacht dat er een leidraad zou zijn welke “leuke” details relatief makkelijk met aangereikte bronnen te verzamelen zou zijn.
Tijdens de cursus werden bittere details doorgenomen, maar het voelde aan “als verdwaalt in het bos”. Waarom kijk ik naar deze informatie? Zoals “Albert op de Korenmarkt.”
En als je de onderwerpen voor de familiegeschiedenis weet, dan links naar archieven waar basisinformatie de halen is.
(Veel archieven zijn tijdens de cursus getoond).
Ik heb het gevoel dat ik deze hele cursus moet herschrijven voordat ik er iets mee kan doen. Maar mijn leeftijd werkt niet mee.
Ik heb structuur gemist hoe je de familieGESCHIEDENIS kunt opzetten.

Robert gaf voorproefje op de introductiedag

Robert heeft ontzettend veel vakkennis en kan vanuit zijn eigen ervaringen heel mooi en boeiend vertellen over familiegeschiedenis en historisch onderzoek. Er had iets meer structuur in de cursus gekund, maar daar is Robert zich ook wel van bewust.
Het inloggen op Eduroam op de HU Amersfoort was steeds lastig. Het koste iedereen veel tijd, pas bij les 6 of 7 lukte het iedereen.

Ik heb er van genoten en veel van opgestoken.

via een kennis die een andere cursus bij HOVO volgde

Ik had het prettig gevonden wanneer het cursusmateriaal vóór de cursus al beschikbaar had geweest.

Weet ik niet meer. Ik volg al jaar en dag diverse cursussennders (graag invullen)

meer cursussen over genealogie - geschiedenis - carthografie

Rob Keurntjes heeft met veel passie en enthousiasme zijn kennis en ervaring met onderzoek naar familiegeschiedenis met ons gedeeld en mij in ieder geval verder ge-enthousiasmeerd en 'handvaten' gegeven om meer informatie te kunnen verzamelen. In het begin resulteerde zijn enthousiasme nog wel in de les niet afhebben binnen de tijd. In het tweede deel van de cursus ging dat een stuk beter.
Ik zal in ieder geval mensen -met interesse in het uitvinden van de familiegeschiedenis- aanraden om bij een nieuwe cursus in te schrijven

Ik vond de cursus heel interessant, omdat de docent uit eigen ervaring veel tips en tricks kon geven, ontzettend veel van het onderwerp afweet. Soms iets te wijdlopig vertellen. De college- vorm maakt echter de deelnemers tot passieve luisteraars. Tijdens een van de laatste lessen gaf hij een casus die door een van de cursisten was ingebracht. Dat vond ik erg interessant, omdat hij stimuleerde om mee te denken over hoe je zoiets zou kunnen aanpakken. Dat smaakt naar meer. Er is dan de mogelijkheid om met elkaar dieper op de materie in te gaan en zelfs om ter plekke de casus te gaan onderzoeken.

Hoe heeft u van HOVO gehoord?
Anders, namelijk:
Hoe heeft u de keuze gemaakt voor deze cursus?
Anders, namelijk:
Eventuele toelichting op de ervaringen met aanmelden via de website:Toelichting bij de gegeven antwoorden op de vragen (optioneel)Heeft u suggesties voor nieuwe lezingen? (optioneel)