Evaluatie Schatkamer van de ouderdom (4M5 212)
| Hoe heeft u van HOVO gehoord? Anders, namelijk: | Hoe heeft u de keuze gemaakt voor deze cursus? Anders, namelijk: | Eventuele toelichting op de ervaringen met aanmelden via de website: | Toelichting bij de gegeven antwoorden op de vragen (optioneel) | Heeft u suggesties voor nieuwe lezingen? (optioneel) |
|---|---|---|---|---|
Op dit moment niet. | ||||
Uitstekende sfeer. PP-presentatie zeer informatief om ook achteraf nog eens te beschouwen. | ||||
Nieuwe wetenschappelijke studies op het gebied van sociale wetenschappen. Ethische dillema’s | ||||
De docente was/is zeer deskundig op het gebied van de behandelde materie, echter op sommige ogenblikken werd de hoeveelheid aan theoretisch materiaal te groot om in de geboden tijd te behandelen. Jammer, omdat er daarmee afbreuk werd gedaan aan het onderwerp. Gelukkig was er steeds wel tijd voor vragen en discussie, ook tijdens de pauze, voor en na de cursus. Dat maakte veel goed. De onderwerpen die aan de orde kwamen, zoals 'het zwarte pensioengat', agisme (leeftijdsdiscriminatie) en stereotypering kregen, ondanks de iets te grote rijkdom aan theorie, toch voldoende aandacht. | Het onderwerp van de cursus verdient meer colleges. | |||
De docent was theoretisch heel goed en heel goed voorbereid. Haar didactische vaardigheden minder goed. Ze gaf veel theoretische informatie, te veel, want we konden daar niet verder op ingaan. Er was wel interactie, maar alleen van docent naar 'student' en terug. Tenslotte was er heel ervaring onder de 'studenten' met het onderwerp 'ouderdom', maar die ervaring werd niet betrokken bij de les. Inrichting van het zaaltje was klassiek. Tafeltjes achter elkaar, allemaal gericht op de docent. Een andere opstelling zou meer interactie opleveren. Kleine opdrachten van 5 tot 10 minuten waarin tweetallen of viertallen even met elkaar uitwisselden zou de les levendiger maken en ook meer aansluiten bij de eigen ervaring. | Niet met betrekking tot dit onderwerp, zie hier boven. | |||
Bleek achteraf me niet ingeschreven te hebben, werd gelukkig toch toegelaten | ||||
De cursus is erg aanbodgericht, theoretisch en academisch. Ik had meer balans verwacht tussen theorie en praktische toepasbaarheid van de cursus. | Wellicht wat meer inspirerende filmpjes, praktijkvoorbeelden en best practices. Hoe om te gaan met de oudere levensfase, tips & tricks etc. | |||
| door het stoppen van HOVO Rotterdam heeft HOVO Utrecht een deel van het programma ingevuldAnders (graag invullen) | Het is jammer dat de slides en toegestuurde pdf jes van diverse kwaliteiten zijn. Groot lettertype, klein, moeilijk leesbaar, ook op een groot scherm. Consistentie in de lay out zorgt voor goede leesbaarheid en daardoor sneller begrip. Nu kost het veel tijd om te lezen en te ontcijferen. | Meer interactieve presentaties en lezingen waar tijd en ruimte is om daadwerkelijk te interacteren met elkaar. Het aantal bijeenkomsten laten variëren tussen 3 en 6. Een breder aanbod ook op het gebied van sociologie, psychologie, antropologie en meer mensgerichte onderwerpen. Ik wens jullie veel succes met het samenstellen van nieuwe programma's. | ||
De cursus bood een interessante inhoud en behandelde boeiende thema's die mijn nieuwsgierigheid zeker hebben geprikkeld. De gekozen onderwerpen waren relevant en inspirerend. Toch liep ik tegen een aantal punten aan die de leerervaring enigszins beperkten. | Er is geen aandacht besteed aan de positieve effecten van werken (ook vrijwilligerswerk) op mentale fitheid, ontwikkelen door feedback vanuit organisaties en daardoor langer gezond blijven. Mijn persoonlijk ervaring met pensionado's dat zij hiervan niet op de hoogte zijn en dus ook geen aandacht hieraan besteden. Ik heb bij het 4e college dit punt ook aan de orde gesteld, dus de docent is op de hoogte van mijn suggestie. Er zijn vast onderzoeken gedaan waarbij cohorten voor en na pensioen zijn onderzocht op deze en andere aspecten. | |||
| Via een kennis | ||||
| Hoe heeft u van HOVO gehoord? Anders, namelijk: | Hoe heeft u de keuze gemaakt voor deze cursus? Anders, namelijk: | Eventuele toelichting op de ervaringen met aanmelden via de website: | Toelichting bij de gegeven antwoorden op de vragen (optioneel) | Heeft u suggesties voor nieuwe lezingen? (optioneel) |


