Evaluatie De mens als vraag naar de mens deel 2 (4M5 141)

Respondenten

Nieuw bij HOVO

Ja: 23,1% (3)

Nee: 76,9% (10)

Aantal antw: 13

Overgeslagen: 0

Leeftijd

Gem.: 71,2

Aantal antw: 13

Overgeslagen: 0

Geslacht

Vrouw: 61,5% (8)

Man: 38,5% (5)

Anders: 0,0% (0)

Geen antwoord: 0,0% (0)

Aantal antw: 13

Overgeslagen: 0

Hoogst genoten opleiding

VO: 7,7% (1)

MBO: 0,0% (0)

HBO: 46,2% (6)

WO: 38,5% (5)

Aantal antw: 13

Overgeslagen: 0

Van HOVO gehoord via:

een bekende: 30,8% (4)

een advertentie: 0,0% (0)

internet/zoekmachine: 53,8% (7)

anders: 15,4% (2)

Aantal antw: 13

Overgeslagen: 0

Hoe heeft u de keuze gemaakt voor deze cursus?

Nieuwsbrief: 15,4% (2)

Cursusgids: 38,5% (5)

Website: 38,5% (5)

Anders: 7,7% (1)

Aantal antw: 13

Overgeslagen: 0

Beoordelingen

Inschrijven via website

Eenvoudig: 50,0% (6)

Redelijk eenvoudig: 50,0% (6)

Lastig: 0,0% (0)

Erg moeilijk: 0,0% (0)

Gem. score: 4,5

Aantal antw: 12

Overgeslagen/n.v.t.: 1

Toegestuurde informatie

Slecht: 0,0% (0)

Matig: 0,0% (0)

Redelijk: 7,7% (1)

Goed: 76,9% (10)

Zeer goed: 15,4% (2)

Gem. score: 4,1

Aantal antw: 13

Overgeslagen: 0

Vakkennis docent

Slecht: 0,0% (0)

Matig: 0,0% (0)

Redelijk: 0,0% (0)

Goed: 30,8% (4)

Zeer goed: 69,2% (9)

Gem. score: 4,7

Aantal antw: 13

Overgeslagen: 0

Didactische vaardigheden docent

Slecht: 0,0% (0)

Matig: 0,0% (0)

Redelijk: 23,1% (3)

Goed: 23,1% (3)

Zeer goed: 53,8% (7)

Gem. score: 4,3

Aantal antw: 13

Overgeslagen: 0

Presentatie docent

Slecht: 0,0% (0)

Matig: 0,0% (0)

Redelijk: 23,1% (3)

Goed: 30,8% (4)

Zeer goed: 46,2% (6)

Gem. score: 4,2

Aantal antw: 13

Overgeslagen: 0

Lesmateriaal

Slecht: 0,0% (0)

Matig: 7,7% (1)

Redelijk: 15,4% (2)

Goed: 30,8% (4)

Zeer goed: 46,2% (6)

Gem. score: 4,2

Aantal antw: 13

Overgeslagen: 0

Kwam de cursus overeen met de beschrijving in de cursusgids?

Slecht: 0,0% (0)

Matig: 0,0% (0)

Redelijk: 23,1% (3)

Goed: 69,2% (9)

Zeer goed: 7,7% (1)

Gem. score: 3,8

Aantal antw: 13

Overgeslagen: 0

Tempo van de cursus

Veel te laag: 0,0% (0)

Te laag: 7,7% (1)

Goed: 84,6% (11)

Te hoog: 7,7% (1)

Veel te hoog: 0,0% (0)

Gem. score: 4,5

Aantal antw: 13

Overgeslagen: 0

Niveau van de cursus

Veel te laag: 0,0% (0)

Te laag: 0,0% (0)

Goed: 92,3% (12)

Te hoog: 7,7% (1)

Veel te hoog: 0,0% (0)

Gem. score: 4,8

Aantal antw: 13

Overgeslagen: 0

Aantal bijeenkomsten

Mag meer: 23,1% (3)

Precies goed: 76,9% (10)

Mag minder: 0,0% (0)

Aantal antw: 13

Overgeslagen: 0

Cijfer voor cursus

Gem. cijfer: 7,9

Aantal antw: 13

Overgeslagen: 0

Hoe heeft u van HOVO gehoord?
Anders, namelijk:
Hoe heeft u de keuze gemaakt voor deze cursus?
Anders, namelijk:
Eventuele toelichting op de ervaringen met aanmelden via de website:Toelichting bij de gegeven antwoorden op de vragen (optioneel)Heeft u suggesties voor nieuwe lezingen? (optioneel)
Was reeds aangekondigd in eerdere cursus.nders (graag invullen)

even kleine hickup vanwege discrepantie tussen info in brochure vs site maar via de mail snel opgelost

Ik had deze cursus uitgekozen om ooit halfgeweten/ half vergeten/ half begrepen kennis aan te vullen en in te vullen. Maar deze cursus heeft me niet gebracht wat ik ervan hoopte of verwachtte.
TOP: 1) ik vond de docent vriendelijk, enthousiast en toegankelijk. 2) fijn dat er een enkele keer gelegenheid was met elkaar van gedachten te wisselen over tekstfragmenten en dat de docent ter verlevendiging ook beeld- en geluidsmateriaal gebruikte bij zijn toelichtingen.
TIP : gebruik powerpoints niet voor het projecteren van de letterlijke cursustekst maar voor schema's/figuren e.d. die dat wat verteld wordt juist aanvullen of helpen verduidelijken.
Inhoudelijk bevreemdde het me in hoge mate dat elk van de 8 denkers in een soort tijds vacuüm gepresenteerd werden, zonder historisch kader, zonder context van de wereld om hen heen. Ook het handboek (waarvan ik verwacht had dat het een soort encyclopedisch raamwerk zou bieden) voorzag daar niet in. Hoe bijvoorbeeld feeling te krijgen voor de urgentie van de denkwereld van Augustinus zonder te horen over de chaos van zijn tijd, zijn wanhopig getuige zijn van de implosie van de hele hem bekende gevestigde orde, zijn vrees voor het verliezen van have en goed wegens massale invallen, plunderingen, brandstichting etc? Of hoe mee te kunnen gaan in de aantrekkingskracht die Bernard van Clairvaux ooit had, zonder ook maar íets te horen over 'kloosterorden' en duiding van het succes (onder zijn leiding) van de cisterciënzers, of zonder ook maar één keer het woord 'kruistochten' te laten vallen?
Ook bevreemdde me de mate waarin er veel belang gehecht leek te worden aan één beschrijving van de lange periode waarin - in de geschiedenis van de mensheid- een aantal nog vigerende godsdiensten ontstond. D.w.z. : de aanduiding 'axiaal tijdperk' dunkt mij een beschrijving, geen verklaring...

Aal eerder hovo gevolgd nders (graag invullen)

Cursus was interessant maar voldeed niet helemaal aan mijn verwachtingen. Per les werd één christelijke, joodse of islamitische Schriftgeleerde en detail behandeld, maar er werden weinig dwarsverbanden gelegd tussen de verschillende religies. Ook werd naar mijn smaak weinig aandacht besteed aan de impact die de verschillende filosofische of religieuze denkers hebben gehad op de hedendaagse geloofsbeleving. Onderlinge 'kruisbestuiving' tussen de verschillende religies kwam ook weinig aan bod.
Wat mij betreft zou er wat meer aandacht aan de grote lijnen mogen worden besteed en wat minder aan de individuele denkers of Schriftgeleerden. Ik realiseer me ook dat het lastig is om voor een grotere groep mensen een programma samen te stellen dat voor iedereen interessant is.

Zie hierboven,

Inschrijven op zich gaat eenvoudig. Wel in eerste instantie ingeschreven voor dezelfde cursus in Utrecht maar daar op wachtlijst geplaatst en geen plaats gekregen. Daarom ingeschreven in Rotterdam. Achteraf begreep ik dat er in Utrecht toch nog plaats geweest was.

Hovo Rotterdam

Ik vond het in alle opzichten een heel leerzame, boeiende en interessante cursus.
Uitstekende uitleg! En ook fijn dat tijdens het college ook de lijn met het eerder geleerde of de nog komende lesstof wordt gelegd.

Mijn enige suggestie is het aantal 'opdrachten' tijdens het college af te wisselen met muziek of kunst die bij het college hoort. Dat gebeurde in deze reeks overigens heel goed. De suggestie is dus: zo voortzetten!
Het zelf toepassen van het geleerde bij de opdrachten is voor sommigen - overigens inclusief mijzelf - soms lastig, dus fijn en goed om dat niet standaard te doen.

Toegestuurde info van de gegeven les erg plezierig.

Zo houden.

Hoe heeft u van HOVO gehoord?
Anders, namelijk:
Hoe heeft u de keuze gemaakt voor deze cursus?
Anders, namelijk:
Eventuele toelichting op de ervaringen met aanmelden via de website:Toelichting bij de gegeven antwoorden op de vragen (optioneel)Heeft u suggesties voor nieuwe lezingen? (optioneel)