Evaluatie De toekomst van Europa (1M5 114)

Respondenten

Nieuw bij HOVO

Ja: 42,1% (8)

Nee: 57,9% (11)

Aantal antw: 19

Overgeslagen: 0

Leeftijd

Gem.: 72,1

Aantal antw: 18

Overgeslagen: 1

Geslacht

Vrouw: 31,6% (6)

Man: 68,4% (13)

Anders: 0,0% (0)

Geen antwoord: 0,0% (0)

Aantal antw: 19

Overgeslagen: 0

Hoogst genoten opleiding

VO: 10,5% (2)

MBO: 0,0% (0)

HBO: 36,8% (7)

WO: 52,6% (10)

Aantal antw: 19

Overgeslagen: 0

Van HOVO gehoord via:

een bekende: 57,9% (11)

een advertentie: 5,3% (1)

internet/zoekmachine: 15,8% (3)

anders: 21,1% (4)

Aantal antw: 19

Overgeslagen: 0

Hoe heeft u de keuze gemaakt voor deze cursus?

Nieuwsbrief: 10,5% (2)

Cursusgids: 21,1% (4)

Website: 68,4% (13)

Anders: 0,0% (0)

Aantal antw: 19

Overgeslagen: 0

Beoordelingen

Inschrijven via website

Eenvoudig: 72,2% (13)

Redelijk eenvoudig: 27,8% (5)

Lastig: 0,0% (0)

Erg moeilijk: 0,0% (0)

Gem. score: 4,7

Aantal antw: 18

Overgeslagen/n.v.t.: 1

Toegestuurde informatie

Slecht: 5,6% (1)

Matig: 5,6% (1)

Redelijk: 16,7% (3)

Goed: 55,6% (10)

Zeer goed: 16,7% (3)

Gem. score: 3,7

Aantal antw: 18

Overgeslagen: 1

Vakkennis docent

Slecht: 0,0% (0)

Matig: 0,0% (0)

Redelijk: 5,3% (1)

Goed: 42,1% (8)

Zeer goed: 52,6% (10)

Gem. score: 4,5

Aantal antw: 19

Overgeslagen: 0

Didactische vaardigheden docent

Slecht: 0,0% (0)

Matig: 15,8% (3)

Redelijk: 10,5% (2)

Goed: 57,9% (11)

Zeer goed: 15,8% (3)

Gem. score: 3,7

Aantal antw: 19

Overgeslagen: 0

Presentatie docent

Slecht: 0,0% (0)

Matig: 15,8% (3)

Redelijk: 21,1% (4)

Goed: 42,1% (8)

Zeer goed: 21,1% (4)

Gem. score: 3,7

Aantal antw: 19

Overgeslagen: 0

Lesmateriaal

Slecht: 0,0% (0)

Matig: 10,5% (2)

Redelijk: 10,5% (2)

Goed: 63,2% (12)

Zeer goed: 15,8% (3)

Gem. score: 3,8

Aantal antw: 19

Overgeslagen: 0

Kwam de cursus overeen met de beschrijving in de cursusgids?

Slecht: 10,5% (2)

Matig: 5,3% (1)

Redelijk: 21,1% (4)

Goed: 52,6% (10)

Zeer goed: 10,5% (2)

Gem. score: 3,5

Aantal antw: 19

Overgeslagen: 0

Tempo van de cursus

Veel te laag: 5,3% (1)

Te laag: 15,8% (3)

Goed: 78,9% (15)

Te hoog: 0,0% (0)

Veel te hoog: 0,0% (0)

Gem. score: 4,3

Aantal antw: 19

Overgeslagen: 0

Niveau van de cursus

Veel te laag: 5,3% (1)

Te laag: 10,5% (2)

Goed: 84,2% (16)

Te hoog: 0,0% (0)

Veel te hoog: 0,0% (0)

Gem. score: 4,5

Aantal antw: 19

Overgeslagen: 0

Aantal bijeenkomsten

Mag meer: 26,3% (5)

Precies goed: 57,9% (11)

Mag minder: 15,8% (3)

Aantal antw: 19

Overgeslagen: 0

Cijfer voor cursus

Gem. cijfer: 7,3

Aantal antw: 19

Overgeslagen: 0

Hoe heeft u van HOVO gehoord?
Anders, namelijk:
Hoe heeft u de keuze gemaakt voor deze cursus?
Anders, namelijk:
Eventuele toelichting op de ervaringen met aanmelden via de website:Toelichting bij de gegeven antwoorden op de vragen (optioneel)Heeft u suggesties voor nieuwe lezingen? (optioneel)
al eerder geweest

De colleges in de, grote Blauwe zaal; het geluid van de airco/luchtverversing was wat overheersend/storend. Het kostte mij, omdat ik hardhorend ben, moeite de docent goed te volgen.

IK vond de cursus zeer interessant.
De docent heeft alles zeer goed en vakkundig uitgelegd en toegelicht.
De docent wist elke bijeenkomst met zijn verhaal te boeien.
Mooi was ook dat vanaf het begin de actualiteit in Europa erbij gehaald werd en werd uitgelegd en geduid.

Ik zou graag een verdere verdieping van deze cursus zien waarbij nog verder gekeken wordt naar de individuele landen en hun geschiedenis en belang voor Europa.
Daarbij valt te denken aan Duitsland, Frankrijk, Italië.
Maar ook de hele geschiedenis van de Kaukasus en de invloed van Rusland en de betekenis van Turkije .

via HOVO Rotterdam

Dhr Peeters is een gedreven docent met een geheel eigen (leuke) stijl. Het verhaal is goed, maar graag iets meer aandacht voor de logica van de cijfer-slides. Soms ben je nog aan het zoeken naar waar je nou naar moet kijken als de slide alweer vervangen wordt.

De titel van deze cursus suggereert dat de toekomst van Europa behandelt wordt, het is helaas niet het geval geweest.

Veel feiten en cijfers.
Het onderwerp was heel breed opgevat en daardoor was er minder tijd voor diepgang.
Het ging veel over heden en verleden en dat was ook interessant, maar veel minder over de toekomst (wat op dit moment ook wel lastig is, maar het is wel de titel van de cursus).
De presentaties over de afzonderlijke landen vond ik het meest interessant.

Meer inzoomen op individuele landen, hun verleden, achtergronden en drijfveren in relatie tot Europa.
Ik denk dat de docent dat wel in zich heeft, maar er werd niet zoveel tijd voor ingeruimd.
Misschien even nadenken over de titel van de cursus.

Al jarenlang cursist

1. De cursus heet: "De toekomst van Europa". Over de toekomst van Europa is niets besproken.
2. Wat wél over Europa is verteld had in 3 colleges verteld kunnen worden.
3. Het college is doorspekt met opmerkingen van de docent hoe slecht Trump en Poetin zijn. Voorbeeld citaat: "het valt wel mee in Oekraïne, want in Rusland is het slechter". Enige wetenschappelijke afstand/objectiviteit en context ontbreekt.
4. Wij als cursisten zijn in doorsnee HBO-ers/Universitair geschoolden. De spreektaal van de docent is op MBO niveau. Ik heb regelmatig het gevoel gehad dat aangenomen is dat ik geen kranten lees en geen nieuws volg.
5. Het laatste half uur van het laatste college is de geschiedenis van Polen en UK behandeld. Dat was het meest interessante onderdeel. Door tijdsdruk lag het tempo hoger en werd de geschiedenis van beide landen op een boeiende manier gepresenteerd.
6. Uit vragen aan de docent blijkt deze veel kennis te hebben. Helaas kwam dat in de reeds voorbereide colleges niet tot uiting.

Het laatste half uur van het laatste college is de geschiedenis van Polen en UK behandeld. Dat was het meest interessante onderdeel. Door tijdsdruk lag het tempo hoger en werd de geschiedenis van beide landen op een boeiende manier gepresenteerd. Maar uit vragen aan de docent blijkt deze veel kennis te hebben. Helaas kwam dat in de reeds voorbereide colleges niet tot uiting.
Dus: een college van deze docent over de geschiedenis van de Europese landen en het ontstaan van Europa zou ik zeker willen volgen (mits hoger tempo en hoger niveau).

Tegenover het Ruppert gebouw liggen de Botanische tuinen. Ik stel voor een college ter plekke te laten verzorgen door één van de docenten vandaar. Een schitterende tuin met heel veel informatie!!

Ik had iets meer info en toelichting over de toekomst van Europa gehad. Nu was het bijna uitsluitend over het heden en verleden.

Cursussen over geopolitieke ontwikkelingen, big tech en ai

De titel was: De toekomst van Europa.
Dat is niet behandeld.

zelf eenmalig als docent opgetreden in een grijs verledenAnders (graag invullen)

Migratie

in deze moeilijke tijd was het een klus voor de docent om elke week het college aan te passen aan de dagelijkse toestand in Europa

Hoe heeft u van HOVO gehoord?
Anders, namelijk:
Hoe heeft u de keuze gemaakt voor deze cursus?
Anders, namelijk:
Eventuele toelichting op de ervaringen met aanmelden via de website:Toelichting bij de gegeven antwoorden op de vragen (optioneel)Heeft u suggesties voor nieuwe lezingen? (optioneel)