Evaluatie Het Baltische wonder (1K5 109)
Hoe heeft u van HOVO gehoord? Anders, namelijk: | Hoe heeft u de keuze gemaakt voor deze cursus? Anders, namelijk: | Eventuele toelichting op de ervaringen met aanmelden via de website: | Toelichting bij de gegeven antwoorden op de vragen (optioneel) | Heeft u suggesties voor nieuwe lezingen? (optioneel) |
---|---|---|---|---|
Labrys | Goede cursus. Mooie voorbereiding op een eventueel te maken reis | |||
Ik vond elk college boeiend, goed voorbereid en aantrekkelijk qua presentatie, vooral door veel gebruik te maken van video’s. | Misschien is er een mogelijkheid iets meer te focussen op actualiteit? En mogelijk verbinding met andere uitingen rond de thematiek (bijv concert of toneelstuk dat toevallig link heeft met deze reeks) | |||
via mijn werk heb ik altijd HOVO studenten aan de balie gehad | ||||
Enthousiaste en deskundige docent. | Mesopotamie China | |||
Ik ben bekend met HOVOnders (graag invullen) | zelf gezocht | Ik vond de serie in principe interessant, maar ook wel oppervlakkig. Er werden alleen in hoofdlijnen zaken aangestipt. Weinig echt inhoudelijke achtergronden aangegeven. | ||
Zeer interessant qua inhoud.Voorbereidingsmateriaal met vragen heel goed.De samenvatting met materiaal en vragen na afloop van een college kwam dezelfde dag nog.Prima! Bijeenkomstzaal(meestal Ruppert) gordijnen konden niet helemaal dicht(waardoor soms scherm niet helder genoeg)en het was meermaals erg koud. Routebeschrijving,met name met OV via CS Utrecht was te summier.Na twee keer wist ik wel, welke tram ik moest nemen en waar het Ruppert-gebouw was. Het toegestuurde leeswerk is digitaal niet prettig lezen(misschien i.h.b. voor ouderen) en soms zo uitgebreid(opzichzelf prima),dat uitprinten tientallen pagina's kostte. | ||||
Nvt | Nvt | |||
Geen | ||||
via de docent | De lessen bestonden voor een groot deel uit korte filmfragmenten. Dat maakte het voor mij nogal rommelig. | |||
De docent vond ik soms slecht te verstaan als gevolg van enerzijds de wijze van spreken van de docent en anderzijds de geluidstechniek. Daarom vond ik het jammer dat de docent mijn vraag om aanvullende tekst te leveren naast de powerpointslides niet honoreerde. Hierdoor ging redelijk veel van de lezing aan mij voorbij. Overigens hoorde ik dit ook van een andere cursist. | ||||
Ik was langdurig in het buitenland en het lukte me niet in te schrijven. Daarna mailtje gestuurd en uitstekend geholpen door jullie administratieve ondersteuning. | Cursus niveau was goed, lessen zaten stampvol en tempo was hoog. Soms had ik wel het idee dat bepaalde basiskennis verondersteld werd over bv Russische taal of schrijvers, het sociaal realisme of politiek of geschiedenis. Kleine dingen waar in een bijzin naar gerefereerd werd en die ik dan na de les gegoogeld heb. Zoiets als kruisridders, joh daar heb ik me sinds de middelbare school nooit meer mee bezig gehouden. Ik was ook blij dat ik vooraf globale achtergrondinfo over het gebied gelezen had uit een reisgids waardoor eea in wat rijpere aarde viel. Denk dat de docent zoveel vakkennis heeft dat hij zich niet meer bewust is van de mogelijke onwetenheid van de leek. Het te lezen huiswerk haalde ik niet altijd binnen een week. De te beantwoorden vragen vond ik zelf wat flauw want de antwoorden stonden letterlijk in de tekst. Ik zou het zelf interessanter vinden om interpretaties uit te wisselen dan de klassieke overhoring maar goed, ik zag dat anderen zeer graag lieten blijken hun huiswerk te hebben gedaan en de groep was ook te groot voor uitwisseling. (Overigens waren antwoorden uit de zaal vaak amper te verstaan). De cursus had een grote diversiteit aan teksten en de college's ook erg leuk visueel materiaal. Ik vond het al met al een feest en heb ontzettend veel geleerd! | |||
Anders (graagwe wilden graag een reis maken in de Baltische Staten en deze cursus volgen om ons daarop op voor te bereiden invullen) | ||||
N.v.t. | ||||
Docent heeft grote kennis van de Baltische landen. De college reeks was vooral in de breedte: van geschiedenis, politiek,allerhand vormen van cultuur uitingen. Kan mij indenken dat het in deze vorm vooral interessant is voor mensen die met docent met zijn reizen naar deze landen meegaan. Zeer positief vond ik de boek fragmenten met vragen die voorafgaand aan elk college werden toegestuurd. | ||||
Al eerder hovo-cursussen gevolgd. nders (graag invullen) | Op een prettig intellectueel niveau | Aan het slot van het laatste college heb ik gezegd: Met grote belangstelling en veel plezier uw colleges gevolgd! | ||
Al jaren bekend met HOVO | Docent heeft veel kennis en wisselde verschillende onderwijsvormen goed af. | |||
Het aanmelden op zich was makkelijk, maar de berichtgeving daarna liet op zich wachten. Dit was ook zo mbt de locatie. Het is beter om tussentijds te berichten aan de cursist, zodat deze weet wanneer hij/zij meer bericht krijgt. Nu bleef dat onduidelijk. | Ik heb ervan genoten. Toch nog enige opbouwende kritiekpunten. Tempo van de docent lag hoog. Hij had moeite om binnen de tijd te blijven ook door het tonen van vele fragmenten, daardoor kwam er een vluchtigheid in het presenteren en werden onderwerpen afgebroken. Opzet van de cursus vond ik schools, dit was mede te wijten aan de locatie en de opstelling in rijen in het leslokaal. Hierdoor was er minder interactie tussen de deelnemers onderling (ik ben gewend met minder cursisten en in een kringopstelling uit te wisselen). Er ging relatief veel tijd zitten in het 'overhoren' van de vele vragen door de docent aan het begin van de les. Misschien kan dit anders en op een interactievere manier. De locatie bij de sportschool vond ik ongeschikt en lastig te vinden. Goede We Transfer link met artikelen, maar best veel leeswerk voor thuis. Het ging vooral over de moeilijke periodes in de historie. Hierbij miste ik artikelen en uitwisseling over hoe het nu tegenwoordig is in de Baltische landen. Dus een iets andere verdeling van focus zou de cursus voor mij beter maken. Veel succes! | Bijvoorbeeld over China of over Japan. Interessante landen met een zeer oude historie en zo afwijkend van ons. | ||
Hoe heeft u van HOVO gehoord? Anders, namelijk: | Hoe heeft u de keuze gemaakt voor deze cursus? Anders, namelijk: | Eventuele toelichting op de ervaringen met aanmelden via de website: | Toelichting bij de gegeven antwoorden op de vragen (optioneel) | Heeft u suggesties voor nieuwe lezingen? (optioneel) |