Evaluatie Sociaaleconomische ontwikkelingen in snelgroeiend India (1M5 205)

Respondenten

Nieuw bij HOVO

Ja: 25,0% (3)

Nee: 75,0% (9)

Aantal antw: 12

Overgeslagen: 0

Leeftijd

Gem.: 72,8

Aantal antw: 12

Overgeslagen: 0

Geslacht

Vrouw: 50,0% (6)

Man: 50,0% (6)

Anders: 0,0% (0)

Geen antwoord: 0,0% (0)

Aantal antw: 12

Overgeslagen: 0

Hoogst genoten opleiding

VO: 0,0% (0)

MBO: 0,0% (0)

HBO: 8,3% (1)

WO: 83,3% (10)

Aantal antw: 12

Overgeslagen: 0

Van HOVO gehoord via:

een bekende: 33,3% (4)

een advertentie: 0,0% (0)

internet/zoekmachine: 41,7% (5)

anders: 25,0% (3)

Aantal antw: 12

Overgeslagen: 0

Hoe heeft u de keuze gemaakt voor deze cursus?

Nieuwsbrief: 25,0% (3)

Cursusgids: 0,0% (0)

Website: 75,0% (9)

Anders: 0,0% (0)

Aantal antw: 12

Overgeslagen: 0

Beoordelingen

Inschrijven via website

Eenvoudig: 66,7% (8)

Redelijk eenvoudig: 25,0% (3)

Lastig: 8,3% (1)

Erg moeilijk: 0,0% (0)

Gem. score: 4,5

Aantal antw: 12

Overgeslagen/n.v.t.: 0

Toegestuurde informatie

Slecht: 0,0% (0)

Matig: 8,3% (1)

Redelijk: 16,7% (2)

Goed: 58,3% (7)

Zeer goed: 16,7% (2)

Gem. score: 3,8

Aantal antw: 12

Overgeslagen: 0

Vakkennis docent

Slecht: 0,0% (0)

Matig: 8,3% (1)

Redelijk: 16,7% (2)

Goed: 50,0% (6)

Zeer goed: 25,0% (3)

Gem. score: 3,9

Aantal antw: 12

Overgeslagen: 0

Didactische vaardigheden docent

Slecht: 0,0% (0)

Matig: 8,3% (1)

Redelijk: 25,0% (3)

Goed: 33,3% (4)

Zeer goed: 33,3% (4)

Gem. score: 3,9

Aantal antw: 12

Overgeslagen: 0

Presentatie docent

Slecht: 0,0% (0)

Matig: 8,3% (1)

Redelijk: 41,7% (5)

Goed: 25,0% (3)

Zeer goed: 25,0% (3)

Gem. score: 3,7

Aantal antw: 12

Overgeslagen: 0

Lesmateriaal

Slecht: 0,0% (0)

Matig: 41,7% (5)

Redelijk: 16,7% (2)

Goed: 33,3% (4)

Zeer goed: 8,3% (1)

Gem. score: 3,1

Aantal antw: 12

Overgeslagen: 0

Kwam de cursus overeen met de beschrijving in de cursusgids?

Slecht: 25,0% (3)

Matig: 8,3% (1)

Redelijk: 8,3% (1)

Goed: 33,3% (4)

Zeer goed: 25,0% (3)

Gem. score: 3,3

Aantal antw: 12

Overgeslagen: 0

Tempo van de cursus

Veel te laag: 8,3% (1)

Te laag: 16,7% (2)

Goed: 66,7% (8)

Te hoog: 8,3% (1)

Veel te hoog: 0,0% (0)

Gem. score: 3,9

Aantal antw: 12

Overgeslagen: 0

Niveau van de cursus

Veel te laag: 8,3% (1)

Te laag: 33,3% (4)

Goed: 58,3% (7)

Te hoog: 0,0% (0)

Veel te hoog: 0,0% (0)

Gem. score: 3,7

Aantal antw: 12

Overgeslagen: 0

Aantal bijeenkomsten

Mag meer: 45,5% (5)

Precies goed: 54,5% (6)

Mag minder: 0,0% (0)

Aantal antw: 11

Overgeslagen: 1

Cijfer voor cursus

Gem. cijfer: 7,3

Aantal antw: 12

Overgeslagen: 0

Hoe heeft u van HOVO gehoord?
Anders, namelijk:
Hoe heeft u de keuze gemaakt voor deze cursus?
Anders, namelijk:
Eventuele toelichting op de ervaringen met aanmelden via de website:Toelichting bij de gegeven antwoorden op de vragen (optioneel)Heeft u suggesties voor nieuwe lezingen? (optioneel)
Via hovo nijmegen en Brabant

Cursus was warrig.
Veel informatie maar oppervlakkig.
Economisch aspecten zeker maar een ruimer beeld was er niet of onvoldoende als was het wel de bedoeling van de docent. Presentatie ouderwets bv kranten knipsels rond laten gaan ipv digitaliseren en voegen bij het cursus materiaal.
Boeken aanbevelen maar bij kritische vragen bleek hij ze niet t hebben. Basis kennis was zeer goed maar outdated.

Ik vind het zelf prettig een college voor te bereiden.
In dit geval kwamen de sheets met de hoofdpunten pas na het college. Er was geen andere informatie ter voorbereiding toegestuurd (wat best gemogen had).
Het lijkt mij - zeker voor deze wat oudere groep - in zo'n geval handig de sheets vantevoren te sturen.
We kennen dan de hoofdlijn van het betoog, wat het volgen van het college en het maken van aantekeningen veel overzichtelijker en efficiënter maakt.

Matige accomodatie.
Te warm, geen airco, zelf tafels en stoelen schikken, computer deed het niet, te koud, geen microfoon.
Ben van HOVO niet gewend.

Waarom geen enquetevragen over de logistiek en kwaliteit accomodatie?.

De cursus was niet slecht, maar weinig inspirerend. Tip: Vraag deelnemers vooraf hetzelfde briljante artikel over India te lezen, peil bij aanvang wat achtergrond en interesse van deelnemers is. Begin bij een actuele kwestie en richt je op een specifieke deelstaat/ontwikkeling/ persona om van daaruit iets van een giga-land als India in zijn geheel te begrijpen. De presentatie nu was soms wat hap-snap, oubollige grapjes, en kennis leek soms ook wat gedateerd/beperkt. Kan dus wat spannender allemaal: werk aan de winkel!

weet ik niet meer

- erg inspirerend om de persoonlijke ervaringen van de docent te horen, mag vaker naar voren komen
- zo veel mogelijk herhalingen vermijden en nieuwe stof presenteren
- de ruimtes waren niet optimaal, de ene keer was het klimaat slecht, andere keer audio niet goed, dan weer niet goed te vinden, ver lopen in gebouw

via eerdere cursussen

Als gevolg van een technische storing ging het inloggen lastig. Als gevolg van een technische fout ontving ik vervolgens de zgn. welkomstbrief niet.
Heb daarom telefonisch contact gezocht voor nadere info, waarna ik de betreffende brief alsnog met excuses kreeg toegestuurd.

De cursus en de docent van Dijk vond ik -prima.
De locatie daarentegen niet goed. Vooral de laatste 2 cursussen werden in lokalen gegeven (Minnaert en Buys Ballot) die zeer moeilijk waren te vinden als gevolg van slechte bewegwijzering naar de gebouwen als ook in het gebouw zelf!

Ik heb al eerder gemeld wat ik van deze colleges vond en van jullie aankondiging

Het cursusthema was sociaal econ. Ontwikkelingen. Deze kwamen onvoldoende aan de orde. Het ging vooral sociaal maatschappelijke , de religie en politieke achtergronden.
Die waren wel interessant, maar niet het thema van de cursus.

Het cursusthema was sociaal econ. Ontwikkelingen. Deze kwamen onvoldoende aan de orde. Het ging vooral sociaal maatschappelijke , de religie en politieke achtergronden.
Die waren wel interessant, maar niet het thema van de cursus.

Ik vraag me af of het persé nodig is om 4 colleges op 4 verschillende locaties te houden. En nog wel in de zomer, dan verwacht je dat de collegezalen niet dagelijks bezet zijn.

Daarnaast verbaasde het me dat de techniek kennelijk zo lastig is. Bij het eerste college moest de docent na aanvang nog een microfoon opvragen ergens op een kantoor, en dit moest worden geïnstalleerd, wat de nodige problemen opleverde. Bij een ander college kon de presentatie niet worden gestart. Dit is prima opgelost, mede door de alertheid van de contactpersoon en een medewerker van de universiteit, maar toen was het college al een half uur onderweg. Je zou denken dat dit tegenwoordig toch niet zo ingewikkeld meer hoeft te zijn.

Tenslotte vond ik het heel sympathiek dat de docent eigenlijk al begon te spreken vanaf het moment dat hij arriveerde, maar zo leek het telkens alsof het college eerder begon dan 13.15 uur en dat heel veel mensen te laat binnenkwamen. Van andere colleges ben ik gewend dat de starttijd 13.15 uur is (als dit wordt aangegeven) en dat je vóór die tijd gewoon binnen kunt komen, thee kunt pakken en een plaats kunt zoeken. Nu leek het alsof je het college stoorde, terwijl het dus nog niet begonnen was.

Hoe heeft u van HOVO gehoord?
Anders, namelijk:
Hoe heeft u de keuze gemaakt voor deze cursus?
Anders, namelijk:
Eventuele toelichting op de ervaringen met aanmelden via de website:Toelichting bij de gegeven antwoorden op de vragen (optioneel)Heeft u suggesties voor nieuwe lezingen? (optioneel)